Ahad, 5 Februari 2012

DERITA BANGSA





Allah ciptakan manusia
Dengan sebaik-baik kejadian
Dari seorang lelaki& perempuan
Lahir berbagai-bagai keturunan
Dengan tujuan
Berkenal-kenalan
Diberitahu dalam Al-Quran
Banyak pengajaran
Bagi yang beriman
Bagi yang ada ilmu pengenalan
Ditengah jalan ada gangguan
Wanita, arak dan hiburan dan juga sukan
Terdedah aurat lelaki dan perempuan
Bebas pergaulan
Berlakulah perzinaan
Lahirlah ramai anak tak sah taraf
Dulu dikenali
Anak luar nikah
Anak gampang
Tanpa Islam manusia lebih teruk dari binatang
Hukum hudud berani tentang
Diberi taraf bermastautin kepada para pendatang
Tujuannya mahu menang
Kali ini bukan senang
Ditaburkan wang
Dari RM 100
Dari RM 500
Tali perkauman pasti putus
Ditangan gelombang BERSIH 2.0
Dasar ketuanan bangsa jelas terpesong
Dalam keranda mayat diusong
Ketuanan Melayu hanya gendang-gendang kosong
”Melayu Celup” yang untung
Warga Felda duduk termenung
Peneroka Felcra duduk termenung
Penggiat Sastera datang menolong
Daripada kalangan Paksi
Seniman Paksi Rakyat 
Dinsman
Pyanhabib
Hishamuddin Rais
HMS Abu Bakar
Muhaimin
Rahmat Haron
Mel Wings
Menggelupur dacing
Putaran roda akan berlaku
Slogan Ketuanan Melayu tak laku
Kekalkan kuasa dengan AUKU
Ditentang pelajar di UPSI
Digerakkan dengan deklamasi puisi yang bervisi
Derita bangsa boleh diatasi
Dengan melupa Hang Tuah
Diganti dengan semangat Hang Jebat
”Aku Jebat
Rakyat biasa
Pangkat aku untuk kepentingan rakyat
Bergerak aku untuk membuat jasa kepada rakyat
Aku rela mati untuk rakyat
Kerana aku mahu keadilan
Keadilan ... Keadilan ... Keadilan”


HMS ABU BAKAR
paksalleh.blogspot.com
RAwal1433/Feb2012

Tiada ulasan:

Catat Ulasan