Ahad, 23 Januari 2011

RAYUAN UNTUK BERPERANG DI UHUD

I

Ini cerita benar
Seorang tua berjanggut putih
Merayu kepada Nabi Muhammad s.a.w
Menyertai peperangan Uhud
Dengarlah rayuannya
" Wahai Rasulullah, di Badar saya tidak menyertainya,
tapi anak saya mati syahid di Badar.
Semalam saya bermimpi anak saya
menjemput saya masuk ke syurga menyertainya.
Dan saya ingin menjadi teman anak saya.
Bercerita janji Allah itu benar
Oleh yang demikian
benarkanlah saya bersama-samanya di syurga
Memandangkan saya sudah tua
Dan tidak lama lagi akan mati,
Dan anak kesayangan
saya yang seorang ini sudah
berada di syurga
Berilah saya peluang menyertainya
Yang menyedihkan saya tidak dapat
serta dalam perang untuk agama Allah.
Oleh yang demikian
Berilah pertimbangan
Sewajarnya, wahai Nabi yang ku cintai untuk
saya menyertai peperangan Uhud ini "

II

Mendengar rayuan yang menyayat hati Nabi
Nabi pun berkata
" Permohonanmu wahai Hamba Allah diperkenankan "
Di dalam peperangan berikutnya
Orang tua berjanggut putih, Khaizamah itu pun
Mati syahid
Hajatnya dimakbulkan Allah
Bertemu di syurga anak dan ayah


HMS ABU BAKAR
paksalleh.blogspot.com
Safar1432/Jan2010

Tiada ulasan:

Catat Ulasan