Selasa, 13 Mei 2014

DIABETES : PEMBUNUH SENYAP


Diabetes atau kencing manis suatu penyakit yang mudah dijangkiti. Boleh membawa mati. Oleh itu kenalah berhati-hati. Minuman manis dikurangkan.

Mengikut kajian pihak berwajib mengenai kesihatan semuda lingkungan umur lapan belas tahun dah ada menghidapi diabetes. Meningkat umur enam puluhan paling ramai pengidap kencing manis.

Menyedari bahaya Diabetes atau kencing manis, eloklah bersikap berjaga-jaga.Memakan benda-benda yang kurang kandungan gula. Kurangkan makan nasi, gantikan dengan makan roti, roti nan, roti capati. Lazimkan bersenam setiap hari. Elok juga berjalan kaki sambil berjalan sambil berzikir. Elok juga jika berfikir.Menanti saja serangan jantung.Menanti juga strok.

Dilaporkan juga 1000 orang rakyat Malaysia penghidap Diabetes dipotong kaki setiap tahun. Oleh itu kepada Allah SWT terus memohon disihatkan badan dengannya mudah beribadat. Boleh hadir ke majlis ilmu. Boleh dengar ceramah. Barulah dapat jiwa mut'mainah.

Berkat dipimpin manusia beramanah. Bersedia masuk tanah dengan iman dan istiqamah. Dengan berdoa kepada Allah supaya penyakit kencing manis di jauhkan daripada diri dan keluarga kita.

Ya! Allah sihatkan badan kami
Ya! Allah kurniakan iman yang mantap
Ya! Allah selamatkan kami di akhirat nanti.
Amin..Amin..



Rejab1435/Mei2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan