Jumaat, 9 Julai 2010

AKU LIHAT DENGAN MATA

Bila aku lihat suasana dihospital
Manusia sakit disana sini
Menanti giliran jumpa doctor
Dari wajah mereka
Aku sedar
          Ada melayu
          Ada cina
          Ada india
          Ada orang asli
          Ada warga emas
          Ada orang separuh umur
          Ada remaja
          Semua perlu rawatan segera

Aku pun bertanya
Apa sakit encik?
Apa sakit saudara?
Jawabnya
Sakit tua
Sakait kencing manis
Sakit jantung
Sakit gaut
Sakit darah tinggi
Sakit lutut
Sakit pinggang

Aku bertanya bolehkah umur panjang
Kelihatan mata berlinag
Cuai sembahyang
Dapat duit cara curang
Menyokong kaki temberang
Alamat akhirat mereka kecundang
Dalam kubur pasti diri seorang
Pasti kecundang

Menyedari ini
Mari bina masyarakat madani
Mari hapuaskan ekonomi koroni

Dengan setiap diri
Muhasabah diri
Mesra suami isteri
Keredhaan Allah saja dicari
Kitab-kitan agama dipelajari
Aman dalam negeri
Bila pimpinan manusia bistari
Bila bertudung para isteri
Bila dihapuskan bahaya yahudi
Kerja-kerja maaruf  pasti menjadi

Hms Abu Bakar
16 jamadilawal 1431 H
(1-5-2010)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan